Pikkujuhannuksen aaton kunniaksi päätettiin lähteä nostalgiselle junamatkalle.

Kymmeniä, jos ei satojakin kertoja tuon välin kuljin aikoinaan höyryveturin vetämässä junassa.

Muiden asioiden, siis etelän raveissa juoksevien hevosten menestysmahdollisuuksien selvittämisen yhteydessä kävi ilmi höyryveturi Ukko-Pekan vetämän juna kulku Kontiomäestä Kuopion kautta Kouvolaan. Siis legendaarista Savon rataa pitkin.

Kontiomäestä Vuokattiin tuskin olisi pystynyt ajamaan. Rata on niin paskassa kunnossa näin helteellä.

Olipa tiedon junan kulusta saanut muutama muukin, mutta väkeä oli vähän Kajaanissa verrattuna Iisalmeen. Aiheesta lisää alempana.

Junaa odoteltiin Kuluntalahdessa kuvausta varten toista tuntia. Kontiomäessä hiiliä laitettaessa käyneen vahingon takia juna myöhästyi. Kun vastaan oli tulossa etuajo-oikeutettu pikajuna Kajaanista päin, piti vain odottaa.

Kajaanissa olimme kääntymässä pois ihmisten kertoessa asemalla junan menneen.  Tuli olo kuin siinä vitsissä ”onko Mikkeliin mänijöetä, juna lähti justiin.”

Kuulutus kertoi oudon numeroisesta junasta ja kas kummaa, sieltähän se Ukko-Pekan työntämä vaunuletka tehdasraiteelta peruuttelikin.

Nousimme kyytiin ja silmät oli pudota päästä hienossa ravintolavaunussa.  Toisessa ravintolavaunussa oli kahvi kuumana ja pullat tuoreita.

Sakari Korhonen Kontiomäestä, Sotkamon puolelta tosin, oli lähtenyt Kouvolaan katsomaan raveja. Aikoi kiertyä Riihimäen, Tallinnan ja Lieksan kautta takaisin Kainuuseen.

Rautainen hepo kuljetti meitä hyvää kyytiä tasaisia taipaleita.

Sukevalla emme pysähtyneet,  vaikka tarinan mukaan Ukko-Pekan ollessa jatkuvassa liikenteessä oli kuulutettu ”Sukeva, pulloja ja puntareita, hulluja ja vankikarkureita.”

 Kauppilanmäen molemmissa rinteissä veturi puuskutti kuin hengästynyt hevonen ja punaisia kipinöitä tippui ratapenkalle. 

Iisalmessa veturin takana olevan avonaisen puuvaunun lattia paloi ja savusi niin, ettei hyttysistä asemalaiturilla haittaa ollut.

Ja väkeä oli Iisalmessa kuin Helluntaiepistolassa. Siellä oli tieto kulkenut erikoisen junan kulkemisesta eri malliin kuin Kainuussa. Asemalaiturilla ei meinannut sekaan sopia. Kyytiin pyrkivät hätäilivät vaunuihin sopimisen kanssa.

Hyvin sopivat, asemalaituri tyhjeni ennen junan lähtöä. Katselijoita ja valokuvaajia oli lisäksi satoja. Helvetin iso dronekin surisi asemalaiturin päällä.

Käytiin syömässä ja ostamassa liput Pendoliinoon.

Hetki ennen junan saapumista tuli kuulutus, joka savoksi väännettynä kuuluu jotenkin näin:

”Pikajuna soapuu Kuopiosta sitten kun joutuu ja lähtöö Kajjaaniin het Iisalameen soapumisen jäläkeen.”

Saapuihan se, vaan ei lähtenyt. Ukko-Pekan piipustaan syytämät kipinät olivat sytyttäneet Kauppilanmäessä metsäpaloja.

Palojen sammutusten takia Pendoliino körötteli  viittäkymppiä melkein koko Iisalmen ja Sukevan välin. Kauppilanmäestä Iisalmeen jyrkimmässä rinteessä oli melkoinen roihu. Puuskaisella tuulella olisivat palokuntalaiset olleet ihmeissään.

Kajaanin tulimme tunnin myöhässä. Lopputulos oli se, että Ukko-Pekan vetämällä junalla taitoimme matkan nopeammin kuin Pendoliinolla.

Perjantaina 21. kesäkuuta ei sitten junailla Savon ja Kainuun radalla. Naapurinvaaralla ovat perinteiset juhannusaaton suurtanssit.

 

 

Lisää kommentti


Turvakoodi
Päivitä